maanantai 6. lokakuuta 2014

Digikoeviikko 1/1415

Kaikki 1. jakson fysiikan kokeeni olivat sähköisiä kokeita. Kokeet tehtiin fysiikan luokassa koulun langattomassa verkossa omilla tai koulun läppäreillä. Sekä verkko että koneet toimivat moitteettomasti kokeiden ajan. Verkon käyttöä ei koetilanteessa ollut teknisesti rajoitettu, joten valvoin kokeita oppilaiden takana. Yksikin väärä näkymä näytössä olisi johtanut kokeen ja koko kurssin hylkäämiseen.

FY4- ja FY7-kurssien koealustana oli Peda.net. Kokeet olivat kaksiosaisia. Osassa A oli kolme kaikille pakollista tehtävää, joihin vastattiin Peda.netissä. B osassa valittiin viidestä tehtävästä kolme. Ratkaisut palautettiin Peda.netiin pdf-tiedostona. Vastausten laatimiseen käytettävät ohjelmat olivat LibreOffice, LoggerPro, GeoGebra ja TI-Nspire CAS.



Kaksiosainen koe Peda.netissä toimi hyvin. A osan tehtävätyypit olivat oikean vaihtoehdon valitseminen ja lyhyen vastauksen kirjoittaminen. FY4-kurssilla testasin esim. kappaleeseen vaikuttavia voimia ja kuvaajan tulkintaa.


Kaksiosaisten kokeiden B osassa tehtävät olivat osin suoraan vanhoista yo-kokeista. Ratkaisut sisälsivät tekstin lisäksi tilannekuvia, voimakuvioita, kaavoja ja kuvaajia. Siistejä ja loogisesti eteneviä ratkaisuja oli helppo arvioida.


FY1-kurssin koe oli oppilaiden toiveesta paperia muistuttava html-sivu. Koetehtävien ratkaisut kirjoitettiin LibreOfficella. Kuvaajien piirtämisessä sai käyttää LoggerProta. Valmiit vastaukset palautettiin pdf-tiedostona Peda.netiin. Kaikilta onnistui kuvaajan tekeminen ja laskutehtävien kaavojen kirjoittaminen. Varaamaani lisätuntia vastausten kirjoittamiseen ei tarvittu. Pidän tätä huippusuorituksena lukio-opintojen ensimmäisellä koeviikolla.

Digikokeiden teettäminen omilla koneilla langattomassa verkossa keskeneräisellä oppimisalustalla sisältää useita tekniikkariskejä. Tällä kertaa riskien ottaminen kannatti. Sain vahvistuksen sille, että omia koneita on käytössä, verkko toimii ja tehtävien teko onnistuu.

2 kommenttia:

  1. Anonyymi9.53

    Hei

    Jos kokeessa ei ole kunnollista koealustaa, niin eikö kokeen korjaus tule aika lailla hankalaksi ja hitaaksi eri oppilaiden pdf-tiedostoja selaillessa? Ja toisekseen: Into on ihan hyvä motivaatio, mutta mikä olikaan tässä vaillinaisilla työkaluilla tehdyn kokeen didaktinen hyöty?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei anonyymi!

      Peda.net ei ole minulle vaillinainen työkalu. Sain tehtyä alustalle omilla muokkauksillani jokaiselle kurssille tarkoituksenmukaisen kokeen. Arvointiprosessi oli sujuva ja aikaa arviointiin meni vähemmän kuin paperikokeissa. Olen erittäin tyytyväinen digikoeviikkoni tuloksiin.

      Poista