Ylioppilastutkintolautakunnan sivulta voi ladata csv-tiedostot, joissa näkyy kevään 2015 tutkinnon koulukohtaisia tunnuslukuja. Koulumme kokelaat kirjoittivat keskimäärin 5,8 ainetta ja saivat keskimäärin arvosanan 4,2.
Fysiikassa koulumme kokelaille tuli kaikkia arvosanoja. Kaksi sukupuolta 2 olevaa kokelasta kirjoitti fysiikasta laudaturin (7). Kahden eximian (6) kirjoittajat olivat sukupuolta 1. Tein fysiikan kirjoittajieni yo-arvosanoista ja kurssiarvosanoista vertailun. Pääsääntöisesti arvosanat vastasivat toisiaan. Tämä oli ilahduttava havainto. Sähköiset kurssikokeet ja kurssien arviointiin kuuluvat esim. kokeelliset tehtävät ovat mitanneet fysiikan osaamista. Uskon, että hyviä arviointitapoja on useita erilaisia.
Fysiikan kokeen arvosanojen keskiarvo oli 4,1. Tällä tuloksella jäädään alle koko maan fysiikan keskiarvon, joka on 4,6. Arvosanauudistus on nostanut fysiikan keskiarvoa vaiheittain kahtena keväänä. Keväällä 2012 ja 2013 koko maan keskiarvo oli 4,1. Keväällä 2014 keskiarvo oli 4,3. Keskivertolukiomme tulos on muuttunut uudistuksessa huonommaksi valtakunnan tasoon verrattuna.
Koulussamme läpäisi yo-kokeet 84 kokelasta, joista fysiikan kirjoitti 17. Fysiikan kirjoittajien osuus (20 %) on hieman tavanomaista pienempi, koska ikäluokasta kaksi fysiikan opiskelijaa suorittaa lukion laajojen opintojen vuoksi 3,5 vuodessa. Vertailun vuoksi katsoin naapurikaupungin lukion tulokset. Forssassa fysiikan kirjoittajia oli 22 ja läpipäässeitä kokelaita 155. Fysiikan kirjoitti 14 % kokelaista keskiarvon ollessa 4,9. Kokelaskohtaisten tulosten perusteella huonoimpia arvosanoja ei tullut.
Omaa kirjoittajajoukkoani analysoidessa kiinnitin huomioni arvosanojen B määrään. Näitä tuloksia olisi pitänyt olla vähemmän. Mietin, miten yo-kokeesta tulee B, vaikka kurssiarvosanojen perusteella olisi mahdollisuus parempaan. Huomasin, että alisuorittajat olivat niitä, joille fysiikan kertauskurssin aikana selvisi, ettei oma aika ja resurssit riitä kaikkiin aineisiin, joiden kokeisiin on ilmoittauduttu. Ylimääräiseksi valittuun fysiikan kokeeseen ei ehditty valmistautua, koska pakollisiin on pakko. Tässä on ylioppilaskirjoitussuunitelmiin liittyvä ohjauksellinen ongelma, johon pitää puuttua. Opiskelijoiden on arvioitava omat voimavaransa paremmin.
Lukion opetuksen taso määritellään yo-tulosten perusteella. Tämän kevään tulokset näyttävät, että olen huono fysiikan opettaja ja kaukana ranking-listojen kärjestä. Helpoin tie menestykseen olisi heikkojen opiskelijoiden karsiminen kokeesta. En tiedä, onko minusta tähän. Mielestäni fysiikka kuuluu kaikille, ja ilahdun jokaisesta fysiikan osaamista osoittavasta suorituksesta. Ilmeisesti olen väärässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti