Kokeessa oli aineistona tehtäviin liittyviä kuvia, video ja mittausdataa. Lisäksi oli kaavakokoelma, josta voi kopioida kaavat LibreOfficeen tai LeTeX-koodina. Yhdessä tiedostossa oli tehtävissä tarvittavia vakioita. Jotta tekniikkaa ei tarvitsisi murehtia, aineistoissa oli ohjevideoita kuvaajiin ja kaavojen kirjoittamiseen.
Ensimmäinen tehtävä oli monivalinta. Kokeilin tehtävänannossa kuvaa ja videota. Molemmat upposivat kivasti koodilla tehtävään. Pupuvideo oli oppilaiden mielestä hyvä tai jopa ihan paras.
Toisessa tehtävässä oli csv-tiedostossa mittausdata. Jousivakion määritykseen liittyviä kuvaajia piirrettiin LibreOffice Calcilla ja GeoGebralla. Yli puolet ryhmästä oli tehnyt aikaisemmin Abitti-kokeen, mutta ohjelmien käyttö vaikutti olevan uutta. Kun tutut ohjelmat oli löydetty, sujui tekeminen mukavasti.
Kolmannessa tehtävässä testasin piirtämistä. Tehtävässä oli kaksi kuvaa, joissa olevia valonsäteitä piti jatkaa. Tehtävän kuvat olivat aineistossa myös LibreOffice Drawn tiedostona. Tehtävä todettiin yhdessä oppilaiden kanssa huonoksi. Samaa asiaa voisi kysyä paremminkin.
Neljännessä tehtävässä oli lasku, jossa tarvittiin mm. taittumislakia. Yllätys ja hämmenys oli suuri, kun wxMaxima ei toiminutkaan windows-käytössä totutulla tavalla. Laskut kirjoitettiin GeoGebralla, koska siinä voi käyttää LaTeX-koodia.
Harjoituskoe selvensi ajatuksiani varsinaisen kokeen suhteen. Kaikki tarvittava tekniikka löytyy ja oppilaat selviävät sähköisestä vastaamisesta. Teknisesti haastavinta oli induktiolieteen tottuneella opettajalla, joka yritti löytää sopivaa lämpötilasäätöä valurautaiselle keittolevylle. Harjoituskokeen aikana tehdyt pannukakut olivat oppilaiden mielestä hyviä. Hyväksi todettiin myös Abitti-koe.
Miten attachments-kuvan tai videon saa tehtäväkenttään?
VastaaPoistaEsimerkit diassa 11
Poistahttp://www.slideshare.net/rsalmenoja/sahkoinen-koe-fysiikassa