perjantai 18. marraskuuta 2016

Tuntemuksia ensimmäisiltä LOPS2016 FY1-kursseilta

Syksyn suurin työ on ollut uusien FY1-kurssien opettaminen. Muuttunut opetussuunnitelma ja tuleva sähköinen ylioppilaskoe ovat haastaneet minua enemmän kuin olisin halunnut. 

Ensimmäisessä jaksossa opetin yhden FY1-kurssin. Alku ei ollut helppo. Koin, että en ole valmis kaikkeen edessä olevaan muutokseen. Kaipasin pause-nappia ja lisäaikaa miettimiseen. Tuntui, että kaikki se hyvä, jota olen kursseilleni aikaisempina vuosina kehittänyt on poissa. En nähnyt johdonmukaista kurssikokonaisuutta, jossa tiedot ja taidot kehittyvät luontevassa järjestyksessä monipuolisia työskentelymenetelmiä käyttäen. 

Ensimmäisen jakson ryhmäni oli mahtava. Uusien lukiolaisten into ja halu oppia uutta kantoi monen haparointini yli. Pahin kriisi tuli Abitti-tikulle päätyneestä bugisesta GeoGebrasta, mutta tästäkin selvittiin. Parasta oli kurssin lopulla teettämäni kokeellinen ryhmätyö, jossa opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat tutkimuksen liikeilmiöistä. Yhdessä tekeminen, luovuus, mittaaminen, mallintaminen ja tekniikan käyttö samassa tehtävässä on mielestäni fysiikan opiskelun timanttia.

Toisen jakson alkaessa tein kriittisen tarkastelun ensimmäiseen kurssitoteutukseeni. Päälinjoihin olin ihan tyytyväinen, mutta muutoksiakin oli tehtävä. Jotta aika riittäisi kaikkeen haluamaani, päätin pudottaa kurssilta pois Abitti-harjoitukset. Mietin Abitti-kokeessa tarvittavat fysiikan kannalta oleelliset tekniset taidot ja suunnittelin tältä pohjalta kurssin sähköiset tehtävät. Tämä ratkaisu tuntui ainoalta järkevältä, mutta samalla se ahdisti ja valvotti osin öitäkin.

Tänään oli ensimmäinen toisen jakson kokeeni. Jakson alussa tietokonetta uutena ja outona kapistuksena pitävät opiskelijat tekivät sujuvasti Abitti-kokeen. Kurssipalautteen perusteella parasta kurssilla olivat kokeelliset työt ja yhdessä tekeminen. Kivaa oli ja uutta opittiin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti