FY4-kursseillani oli tarkoitus pitää Abitti-koe. Jouduin kuitenkin palaamaan minulle vanhaan koetekniikkaan ja päädyin pitämään kokeet Peda.net-oppimisympäristössä. Miksi hylkäsin tällä kurssilla Abitin? Syynä oli kaavaeditorin puute. Visioni hyvästä fysiikan vastauksesta ei ole sarja ruutukaappauskuvia. Haluan arvioida johdonmukaisesti eteneviä ja helposti luettavia vastauksia.
Keskustelimme oppilaiden kanssa kurssin viimeisellä opetusviikolla kokeessa tarvittavista teknisistä menetelmistä. Onko kuvaajan piirtäminen mittasdatasta välttämätön vaatimus FY4-kurssikokeessa? Miten voimakuviot tehdään niin, että asia tulee selväksi ja aikaa ei mene hukkaan. Miten laskennallisiin tehtäviin ehtii vastata? Mikä on fysiikan kannalta oleellista ja mikä vähemmän tärkeää?
Oppilaiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta tein listan FY4-kokeessa tarvittavista sähköisen vastaamisen taidoista. Jotta oppilaat voisivat keskittyä kokeessa hyvien vastausten kirjoittamiseen, tein kokeeseen tekniikkaohjeen.
Peda.netin käyttöliittymä on arvioinnissa Abittia hankalampi. Yhtenäisten vastausten lukeminen on kuitenkin helpompaa kuin sekalaisten ruutukappauskuvien. Toivottavasti Abittiin saadaan pian kaavaeditori, joka mahdollistaa hyvän fysiikan vastauksen kirjoittamisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti